S Vojtou Brukem (nejen) o WordPressu

S WordPressem si stavím weby od ledna 2009. Nikdy jsem to nedotáhl dál, než na bastlíře, takže jsem si řekl, že by mohlo být zajímavé se o něm pobavit s někým, kdo se stavěním webů na tomto CMS přímo živí. A tak vznikl rozhovor s Vojtou Brukem.
Vojta se kromě stavění webů částečně věnuje i marketingu kolem nich a dost o všem píše, což mám rád. A teď už jdeme na to. Napřed trošku obecně.
Jaké největší chyby vidíš u webů lidí, kteří se pustí do tvorby webu svépomocí?
Paradoxně bych nezmínil ani tak technické chyby jako chyby marketingové. Myslím, že když se někdo pustí do tvorby webu svépomocí, tak se dá v klidu odpustit, že web není 100% responzivní nebo má trochu divoký vzhled.
Co je ale horší, tak že si lidé neřeknou, jak se pozná, že web funguje/co od něho chtějí a spousta webů tak pro své majitele nedělá v podstatě nic…
👉 Tip: Nejlepší pluginy pro WordPress?
Když se zaměříme na weby, které mají generovat poptávky (což je moje parketa), tak tam vidím, že častý problém jsou:
- texty (často ani nejde poznat co firma přesně dělá, a i když to poznat jde, tak firma mluví hlavně o sobě a jako zákazník nemám tušení, proč bych ji měl poptat)
- fotky z fotobanky (přičemž vlastní fotky focené klidně na mobil by webu přidali extrémně na důvěryhodnosti a věřím i konverzích…)
- nejasná ergonomie (když chce člověk daný subjekt přes web poptat, je to hrozně těžké, web je nepřehledný, není jasné, kam kliknout, prostě obecně háže klacky pod nohy…)
Většina těchto problému se dá však poměrně snadno vyřešit. Majitelé je spíš příliš nevnímají.
Proto bych klidně doporučil, aby člověk poprosil známého (nebo náhodného člověka v kavárně), jestli by mu neřekl o čem je daný web a nezkusil tam odeslat poptávku.
Když pak vidíte, jak jde (ne)používání a (ne)pochopení webu někomu jinému, je to často skvělý impulz k tomu, web trošku vylepšit.
Díky, s uživatelským testováním takříkajíc svépomocí mám také skvělé zkušenosti! Majitelé si často myslí, že uživatelé používají web jako oni sami, to je ale obrovská mýlka. A kde naopak vidíš největší příležitosti?
Ha, tak příležitostí vidím spousty! a obzvláště u webů nabízejících služby jdou díky slabé konkurenci opravdu přehazovat lopatou.
Mezi hlavní oblasti bych zařadil:
- Měření a používání dat — spoustu webů data ani nesbírá, natož, aby je nějak využívala. Praxe je většinou taková, že sice existuje nějaké Google Analytics, k tomu ale nemá stejně nikdo přístup….
Načtrnout si tedy nějakou základní cestu zákazníka webem (něco jako konverzní trychtýř) a následně začít sbírat data, podle kterých se dají jednotlivé kroky optimalizovat je praxe, která by pomohla každému webu, nicméně v reálu to dělá jen naprostý zlomek z nich.
Mezi dobré zdroje dat pak řadím: Google Analytics (osobně používám alternativu Usermaven, Google Search Console a Microsoft Clarity. - Šablony obsahu — i když to svádí k tomu, že jde jenom o věc pro obsahové weby, není to tak. I u webů nabízejících služby mají šablony skvělé využití. Můžeme například udělat šablonu pro město působení a následně ji využít pro všechna možná města, kde firma působí… hlavní výhodou tohoto přístupu je škálovatelnost, jednoduchost tvorby obsahu a větší konverznost protože šablonu přizpůsobíme daným potřebám.
3. Průběžný rozvoj webu. Mohli bych zajít do podrobností a do detailů, ale není to ani potřeba. Jednoduše: většina webů je ve formě v jaké se kdysi (úplně na začátku) vytvořila. Pokud budete na Vašem webu pracovat průběžně, tak čistě tímto faktem předběhnete 70 % konkurence. A čím dýl to budete dělat, tim více ji utečete…
Jaký je tvůj pohled na blokový editor Gutenberg? Jak ovlivnil vývoj pluginů a témat od jeho zavedení?
Uf. Gutenberg jako takový mi přijde skvělý, zásadně však nesouhlasím se snahou autorů z něho udělat v podstatě builder a umožnit tzv. fullsite editing, kdy by si člověk mohl udělat celý web v podstatě v Gutenbergu.
Za mě má WordPress spoustu bolestivých míst, která by zasloužila pozornost a vyvíjet nový megalomanský projekt, o který nevím, zda někdo stojí, mi přijde nešťastné. Navíc momentálně je Gutenberg pro tvorbu webů opravdu velice špatně použitelný a jelikož WordPress musí držet zpětnou kompatibilitu se všemi minulými verzemi, nečekám ani žádné překotné změny k lepšímu.
Když však opustíme Gutenberg jakožto webový builder a podíváme se na něj jako na editor obsahu, je to jiná písnička… Na psaní článků mi přijde Gutenberg skvělý a dělám maximum pro to, abych měl co nejvíce obsahu (na svých i klientských webech) právě v Gutenbergu (články, případové studie, detaily služeb…). V tomto směru tedy Gutenbergu maximálně fandím.
Co tvůj názor na použití builderů jako Elementor nebo Divi ve srovnání s ručně kódovanými šablonami? Kdy je vhodné je použít a kdy ne?
Builderům fandím. Především pak Bricks Builderu na kterém stavím všechny weby. Jde o Builder podobný Elementoru, jen má mnohem čistší výstup (v kódu) a umožňuje mnohem širší využití / to co s ním jde udělat.
Rychlost a dynamičnost, kterou člověku buildery poskytnou oproti vývoji na míru je obrovská, takže si myslím, že je to něco, co tu s námi zůstane a klasický WordPress vývoj na míru bude spíše ustupovat.
Zároveň je dobré říct, že jsou profesionální buildery (například Bricks, GeneratePress), a buildery, které se snaží cílit přímo na uživatele s filozofií udělejte si web sami (Divi nebo Elementor). Pokud to myslíte s webem vážně (je pro vás businessově stěžejní) držel bych se profesionálních builderů a pokud se s nimi nechcete sami učit, poptal bych profesionála.
Mně na builderech vadí závislost s na nich. Na jednom webu jsem měl WP Bakery, který jeden čas úplně vyhořel. Jako amatérovi se mi to špatně migruje jinam. Pojďme dál. Jak přistupuješ k optimalizaci výkonu WordPress webu, zvláště při práci s rozsáhlými weby nebo weby s vysokou návštěvností?
Web je živoucí organismus, nicméně málokdo k němu tak přistupuje. Do optimalizace výkonu bych pak nepočítal jen technickou stránku (rychlost webu), ale i stránku businessovou (kolik web vydělává peněz), protože to je to hlavní.
Zlaté pravidlo pak zní, že když se bude nějaká optimalizace dělat, web bude v čase násobně úspěšnější, než kdyby se žádná optimalizace nedělala. Je to jako čištění zubů. Když si zuby nečistíte, třeba vám nevypadnu hned, nicméně mnohem větší parádu s nimi naděláte, když si je čistit budete (směje se).
Se stálými klienty, kteří mají zájem web rozvíjet, to pak děláme tak, že jim jednou za čtvrt roku pošlu krátký souhrn tomu, jak se webu daří (obchodně i technicky) a nějaké menší i větší návrhy na úpravy.
Takto má naše optimalizace a rozvoj webu rytmus, děláme vždy to, co přinese za nejmenší úsilí největší efekt a můžu říct, že tam, kde jsme k tomuto přístupu přikročili se nám to skvěle osvědčilo.
Jak se díváš na bezpečnost WordPressu, zejména ve vztahu k pluginům třetích stran? Jaké praktiky by měly být dodržovány pro minimalizaci bezpečnostních rizik?
WordPress je open source řešení, a tím pádem je tak bezpečný, jak si ho člověk (ne)udělá. Že by WordPress nebyl bezpečný je rozhodně mýtus. Dokladem už může být třeba jen to, že jej používá NASA nebo The New York Times… všechno je to o tom použití.
V praxi se pak držím několika zásad a ty bych klidně poradil i čtenářům:
- Web pravidelně aktualizovat (šablonu i pluginy);
- Pokud využíváte například Cloudflare, lze velice jednoduše blokovat IP adresy mimo Českou Republiku (což může být pro spoustu webů v češtině naprosto legitimní opatření);
- Nainstalování a základní konfigurace nějakého bezpečnostního pluginu (Osobně využívám WordFence a SiteGround security);
- Pravidelné zálohy (a udržovat si tyto zálohy i více do minulosti, aby případně bylo z čeho web obnovit.
Bezpečnost je široké téma klidně na samostatný rozhovor, nicméně pár akčních tipů zmíněných výše je myslím dobrý start a takové minimum.
A co skrytí informací o CMS v hlavičce nebo změna přihlašovací stránky?
Tyto konkrétní praktiky řeším právě pomocí zmiňovaného pluginu SiteGround Security, umí je i plugin Sucuri a mnoho dalších… přičemž pokud je člověk zběhlejší, může si řadu těchto věcí naimplementovat přímo do child šablony nebo vytvořit tzv. MU (must use) plugin.
Určitě máš ale pravdu, že jde o dobrou praxi, které se držet.
Jaký dobrý plugin jsi naposledy objevil a používáš?
Držím se zásady, že čím méně pluginů tím lépe, takže se žádné další už objevovat nesnažím (směje se). Dění však samozřejmě sleduji. Z méně známých pluginů, které mi přirostly k srdci bych pak zmínil tři:
- Admin Columns Pro: umožňuje zvolit si, co je vidět v náhledech stránek a příspěvků. Takže třeba náhledové obrázky nebo URL slugy lze editovat přímo z výpisu příspěvků a člověk se nemusí proklikávat do jejich detailu. Zní to jako drobnost, ale pokud děláte hromadnější úpravy nebo máte na webu hodně obsahu, jde o extrémní zjednodušení a zefektivnění práce.
- WP All Import/Export: umožňuje jednoduše importovat a exportovat různá data z a do webu. Člověku chvíli zabere, než se s pluginem sžije, ale pak je to neocenitelný pomocník. Můžete třeba vyexportovat celý web do Google tabulek, říct AI, ať vám příspěvky rozřadí do rubrik, ty uvést do tabulky, naimportovat zpátky a máte všechny články rozřazené do rubrik, dřív než byste řekli švec. Jde o jednoduchý příklad toho, jak může člověk díky nástroji stihnout za půl hodiny to, co by mu běžně trvalo hodiny tři.
- GutenBricks: jde o plugin využívající BricksBuilder, který umožňuje vytvářet si vlastní Gutenberg bloky právě za využití Bricksu. Takže si třeba během 5 minut vyklikám blok citace v Bricks Builderu a následně ho můžu v Gutenbergu používat ve všech článcích, aniž bych musel tvořit blog zdlouhavě přes Gutenberg.
Hmm, WP All Import mám licenci někde z roku 2016, ani jsem netušil, že by šel takto využít pro články. A co AI a WordPress, pracuješ s ní nějak?
Určitě. AI je čím dál lepší a snažím se ji do procesů implementovat co to jde. Ve vztahu k WP ji pak nejčastěji využívám k:
- návrhům interního prolinkování (když vyjde nový článek, tak abych věděl kam a odkud na něj odkázat);
- k tvorbě pokročilejšího CSS a různým malým skriptům;
- obecně tvorbě obsahu: nápady na články, meta description a podobně…;
- analýze dat.
Momentálně využívám Claude AI, který mi přijde lepší než Chat GPT – hlavně při práci s jazykem a generování kódu. Na konkrétním druhu AI však dle mého nezáleží a snažím se využívat hlavně něco, protože modely se budou měnit, ale práce, kterou pro nás udělají, věřím, zůstane…
Prozraď mi, jestli nějaké zdroje okolo WordPressu a vývoje webů sleduješ pravidelně?
Určitě. Nejvíce mohu doporučit meetupy naživo, které momentálně probíhají v Brně, Pardubicích a Ostravě. Přičemž občas se objeví také konference WordCamp nebo teď naposled v Brně WordPress days. Zní to zvláštně, ale bavit se s lidmi z oboru naživo mi opravdu přijde, že dá člověku nejvíc.
Jinak sleduji české i zahraniční skupiny na Facebooku, YouTube kanály (například Kevina Gearyho) a v Readwise.io mám udělaný WordPress feed, který stahuje přes RSS novinky z řady blogů.
Doporučit zdroje konkrétně je pak těžší, protože opravdu hodně záleží, na jaké je člověk úrovni, jaké využívá technologie a v čem se chce nejvíce zlepšovat.
Jako u všeho však platí, že nejvíc se toho člověk stejně naučí vlastními chybami).
Vím, že chceš k vývojařině přidat další službu, zpropaguj ji tu trochu.:)
Díky za možnost! Tvorba webů je krásná činnost, ale mrzí mě, když uděláme web a nikdo na něj nechodí. Je to jako otevřít restauraci, kam nevkročí noha… Proto jsem se začal věnovat lokální optimalizaci pro Google vyhledávač a optimalizaci profilů v Google mapách.
Což funguje skvěle.
Měl jsem překvapivě dobré výsledky u sebe i u klientů a zatím se zdá, že tyto úspěchy jsou replikovatelné, což je v SEO světě spíše rarita.
Rád bych tedy nabízel správu Google business profilu a lokální SEO, přičemž koho by to zajímalo více, může mrknout na můj Instagram: @vojtechbruk případně web.